Oltási játék

A játék gazdája: Scheuring István

Ajánlott életkor: 10-99

Játékosok száma: 8-99

A játék térigénye Osztályterem vagy kültéren, (ahol könnyen elférnek a játékosok)

Nehézségi fokozat: 2

A játék időtartama: 10-15 perc / egy változat

Az előkészületek időtartama: 2 perc

Kellékek: Tábla, papír, íróeszközök

Rövid leírás: Az oltás önkéntes, mindenki maga dönt, hogy beoltatja magát vagy sem. De lesz-e elég beoltott?

Előkészületek: Ha több kört játszunk, akkor jó, ha van a játékosoknál papír és íróeszköz.

A játék menete: Járvány tört ki a játékosok között, de van oltás, amivel meg lehet akadályozni a járvány terjedését és a súlyos megbetegedést is el lehet kerülni. Minden játékos egymástól függetlenül, maga dönti el, hogy beoltatja magát vagy sem. A járvány terjedése csak akkor áll le, ha a játékosok legalább 60%-a beoltatja magát. Az oltásnak van némi költsége illetve kockázata, de ha valaki elkapja a fertőzést akkor bizonyos (előre nem tudható) eséllyel súlyosan megbetegszik. Ha van elég beoltott ember, akkor viszont az élet újra visszaáll a járvány előtti állapotba. Rendeljünk számokat a várható költségekhez és nyereségekhez. Így a játék során egy játékos döntéséhez a következő költségek illetve nyereségek tartoznak:


Ismertessük a játékosokkal a táblázatot, azaz a döntéseik lehetséges kimeneteit, majd kérjük meg őket, hogy csukják be a szemüket. Mindenki döntse el, hogy beoltatja magát vagy sem. Számoljunk háromig, és akik beoltatják magukat, azok háromra emeljék fel a kezüket. Számoljuk meg, hányan vállalták az oltást. Ha ez legalább 60%, akkor a beoltottak 99, a nem beoltottak 100 pontot kapnak. Ha nem éri el a beoltottak arány ezt a szintet, akkor a beoltottak -1 pontot, a nem beoltottak -10 pontot veszítenek. Játszuk le a játékot többször! Mindenki könyvelje magának, hogy hány pontot gyűjtött. Ki szerzi a legtöbb pontot? Hány alkalommal nem lesz elég beoltott?

1. változat Játsszuk le a játékot úgy, hogy beoltatni magunkat költségesebb, mint nem beoltottnak lenni. Azaz a táblázat így néz ki:

Játsszuk ugyanazt a játékot, mint az előbb! Vajon az előbbi játékban tapasztalt oltási hajlandóság mennyiben módosul ezzel a változtatással?

2. változat Játsszuk le úgy a játékot, hogy a csapat egyik fele az eredeti táblázat szerint kapja a pontokat (elkapni a fertőzést nagyobb kockázat, mint beoltatni magunkat), a másik fele az 1) pontban megadott táblázat szerint (beoltatni magunkat nagyobb kockázat, mint elkapni a fertőzést). Vajon az alapjátékban tapasztalt oltási hajlandóság hogyan változik ilyenkor?

3. változat Az 1) játékvariáns tulajdonképpen az Ősemberek leszünk játék egy más megfogalmazásban. Használjuk az oltási és az ősemberes keretet két külön csoportnak, és nézzük meg, hogy melyik esetben lesz gyakrabban elegendő önkéntes illetve oltásra jelentkező?

4. változat Érdemes az alapjátékot más számértékekkel is lejátszani. Pl 99 helyett legyen 50 a táblázatban és például -1 helyett -5. Vagy kipróbálni azt, hogy mi változik attól, ha a védettséghez nem 60, hanem 50 vagy 70%-os beoltottság szükséges.

5. változat Érdemes a játékot úgy is kipróbálni, hogy nem egyetlen körben kell dönteni. Például mondjuk ki az elején, hogy 5 kör lesz. Mindenki bármelyik körben dönthet úgy, hogy beoltatja magát, de nyilván, ha egyszer úgy döntött, akkor őt beoltják, ezen már nem lehet változtatni. Minden kör után a játékvezető közli, hogy hány beoltott van. Az ötödik kör végén aszerint kapják a pontokat a játékosok, hogy korábban jelentkeztek-e oltásra vagy sem és végül az ötödik kör után lett-e elég beoltott vagy sem.

Biológiai háttér: Az önkéntes oltás egy érdekes dilemmahelyzetet okoz. Amikor nincs annyi beoltott, hogy a populáció elérje a közösségi (vagy nyáj-) immunitást, akkor azok, akik beoltatták magukat kisebb átlagos veszélynek vannak kitéve, mint azok, akik nem oltatták be magukat (-1> -10). Amikor elég beoltott van, akkor viszont azok járnak jobban, akik nem oltatták be magukat, hiszen nem viselik az oltással járó esetleges kellemetlen mellékhatásokat (99<100). Kérdés, hogy ha a játékosok függetlenül döntenek, akkor sikerül-e elérni a nyájimmunitást. Az 1) variáns esetén azt szimuláljuk, amikor a közösség úgy értékeli, hogy az oltás nagyobb rizikó, mint az, hogy elkapják a betegséget. Például a fiatal felnőttek sokan gondolhatják ezt a Covid-19 járvány kapcsán. A 2) variáns azt az esetet vizsgálja, amikor a csoport egyik része az oltást a másik része a betegség okozta várható hátrányt gondolja jelentősebbnek. A 3) variánssal azt mutathatjuk meg, hogy ha a segítség okozza a költséget, akkor nagyobb eséllyel vállalják be a játékosok ezt.

Forrás: Saját ötlet. A dilemmáról itt lehet bővebben olvasni: https://qubit.hu/2021/01/07/az-onkentes-oltas-dilemmaja